De 6 meest voorkomende hardloopblessures

Een hardloopblessure is ontzettend vervelend. Je zit net lekker in je training en dan heb je een pijntje dat maar niet wegtrekt of constant terugkomt. Je vraagt je af waar het vandaan komt en hoe je het beste kunt herstellen. In deze blog geven wij meer informatie over de 6 meest voorkomende hardloopblessures.
Komt jouw klachten niet overeen met de beschrijving? Neem dan contact op om samen te kijken hoe je het best kan herstellen van je klachten.

LET OP: Dit is geen medisch advies. Laat je altijd door een professional beoordelen en begeleiden.

Hielspoor
Hielspoor kenmerkt zich door pijn aan de onderzijde van de hiel. De pijn komt vooral na lang (hard)lopen, lang staan of in de ochtend bij het wakker worden. De medische term voor hielspoor is Fasciitis plantaris. Wat betekend dat er een ontsteking/irritatie zit in de peesplaat onder de voet. De klachten ontstaan meestal door een overbelasting, dit kan komen door een toename in aantal kilometers, verandering van ander type schoen, of het plots toevoegen van heuvels of intervallen.

Achillespees klachten
Een irritatie of ontsteking aan de achillespees is te herkennen aan pijn en/of stijfheid aan de pees die vanaf je hiel naar je kuit loopt. De pees kan verdikt/rood zijn maar dit hoeft niet. De pijn wordt vooral gevoeld in de eerste 10 minuten van het (hard)lopen maar verdwijnt soms daarna. Daardoor lijkt het alsof je de pijn ‘eruit’ loopt.
In de meeste gevallen komt de pijn weer terug in 0-48 uur na het sporten.

De pijn mag zowel tijdens als na het lopen niet erger worden dan een 0-3 op een pijnschaal tot 10. Is de pijn erger? Dan is het verstandig om even gas terug te nemen en te overleggen met je fysiotherapeut wat voor jou de beste oplossing is.

Scheenbeenklachten (Shin splints/MTSS)
Shin splints of Mediaal Tibiaal stress syndroom is een pijn aan de binnenzijde van je scheenbeen. Meestal focust dit zich op het onderste 1/3e deel van het scheenbeen. De pijn kan stekend of zeurend van aard zijn en wordt verergerd door hardlopen. Met rust settelen deze klachten weer.
De klachten vallen onder de paraplu van overbelastingblessures en daarbij is het goed om te kijken naar je trainingsopbouw. Bij een snelle toename in afstand/snelheid heb je meer kans op het ontstaan van MTSS. Hardlopers die weinig stappen per minuut zetten < 164 hebben een hoger risico op het ontstaan van deze klachten. Het kan soms helpen om je cadans te verhogen met 5-10%.

Bij de meeste blessures is het prima om met een klein beetje pijn door te lopen. Bij MTSS is het niet verstandig om door te pijn te lopen.  Maar let op: Helemaal stoppen en daarna weer op je oude niveau beginnen is ook niet verstandig, omdat dit de kans op recidief vergroot. Een revalidatieprogramma met krachttraining, loopscholing, en gradueel opbouwen van de kilometers en snelheid is de best bewezen manier om te herstellen.

Knieklachten (Runners knee)
Runners knee is een verzamelterm voor klachten rondom de knie. Het is dus eerst van belang een goede diagnose te krijgen bij een fysiotherapeut om een goed herstelprogramma te krijgen. Klachten kunnen variëren van pijn aan de buitenzijde van de knie (Loperknie) naar pijn rondom/onder de knieschijf (Patellofemoraal pijn syndroom) of pijn in de pees onder de knieschijf (jumper’s knee/runners knee)

Bovenstaande termen worden dus vaak door elkaar gehaald. De kern van de behandeling bij de soorten kniepijn komen in grote lijnen overeen: De belasting tijdelijk verlagen (niet stoppen) en tegelijkertijd het vergroten van de belastbaarheid door middel van krachtraining van omliggende spieren en structuren.

Heupklachten
De meeste klachten bevinden zich aan de buitenzijde van de heup. Soms precies op het uitstekende bot (Trochantor) en soms in de spier boven dit bot. Ook bij deze klachten is een overbelasting de oorzaak. Het is goed om te kijken of je looppatroon dit veroorzaakt zoals het inzakken van je heup tijdens het landen op je voet of wanneer je een smalle pasbreedte hebt. Het kan ook zijn dat je weinig kracht in de heupspieren hebt waardoor de heup inzakt tijdens het rennen. Uiteraard kan ook een toename in kilometers/snelheid zorgen voor een overbelasting. Net als bij de andere loopblessures

Spierscheur of overbelasting
Een acute spierscheur komt bij hardlopen niet zo vaak voor. Deze acute spierscheur (zweepslag) kenmerkt zich meestal door een felle pijnscheut in de desbetreffende spier (Meestal kuit, hamstring, bovenbeen) en deze pijn wordt gevolgd door een extreem vermoeid gevoel in de spier. Doorlopen is meestal geen optie meer.

Vaker zien we dat hardlopers al meerdere weken het gevoel van ‘stijve of stramme’ spieren hebben. Of een spierpijn die maar niet overgaat. In dit geval spreken we van een overbelasting/verrekking. Deze klachten ontstaan geleidelijk en worden erger tijdens het rennen. Een aantal weken minderen met rennen, krachttraining en alternatief trainen zijn de meest gebruikte methodes om dit aan te pakken.

Mocht je twijfelen over de diagnose of krijg je je klachten niet onder controle? Dan is het goed om  samen met je fysiotherapeut een plan te maken. Neem contact op via het contactformulier om te kijken hoe we jou weer aan het lopen krijgen!

Stuur direct een bericht

Locatie

Stuur ons een Whatsappje!

× Stuur hier direct een bericht